کشیدگی ردیف و محتوا

گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر

بندر بوشهر به دلیل ظرفیت بسیار بالایی که در واردات و صادرات دارد به عنوان منطقه آزاد معرفی شده است. از سال 1376 و با استقرار گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر فعالیت‌های رسمی این بند آغاز شد. گمرکات مناطق اقتصادی ویژه همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌اند. به همین خاطر برخی از قوانین گمرکی در این مناطق اقتصادی ویژه تفاوت‌هایی را دارند. در این مطلب از کارن سیستم با فعالیت‌های گمرک بوشهر به عنوان منطقه آزاد بیشتر آشنا می‌شویم.

موقعیت اقتصادی در بوشهر چگونه است؟

بوشهر شهری بندری در جنوب کشور می‌باشد که فرودگاه بین‌المللی نیز دارد. این موارد ارتباط شهر بوشهر با دیگر نقاط جهان را آسان و سریع‌تر می‌کند. از فرودگاه بوشهر همه روزه پروازهای متعددی به کشورهای عراق- امارات متحده عربی، عربستان و سوریه انجام می‌شود. از نظر اقتصادی و به دلیل وجود بندر این شهر در کشور به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی شده است. بنابراین قوانین حاکم در مناطق آزاد در بوشهر نیز حاکم است. برای ترخیص کالا از گمرک بوشهر باید بر اساس قوانین گمرکات مناطق آزاد کشور اقدام نمود. موقعیت استراتژیک بوشهر به دلیل مرز آن با کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار خاص است. در نتیجه انجام امور مربوط به واردات و صادرات کالا از این شهر آسان‌تر است.

معرفی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر

این گمرک با مساحتی قریب به 1880 هکتار در 5 فاز مشغول به فعالیت می‌باشد. وسعت گمرک به دلیل حجم بالای مبادلات کالا از طریق آن وسیع می‌باشد. این گمرک در کیلومتر 5 از اتوبان خلیج فارس بوشهر به شیراز واقع شده است. از ابتدای تاسیس این گمرک در منطقه ویژه اقتصادی زیرساخت‌های خوبی برای آن در نظر گرفته شد. این زیر ساخت‌ها اعم از:

  • آب
  • برق
  • گاز
  • تلفن
  • شهرک‌سازی
  • جاده‌کشی

و غیره می‌باشد. از طرفی تجهیزات مورد استفاده در تخلیه و بارگیری کالاها بسیار مدرن و مجهز هستند. این نکات مثبت به عنوان یک انگیزه قوی در تجار برای فعالیت اقتصادی در گمرک بوشهر می‌باشد.

فعالیت‌های اصلی در گمرک بوشهر

بندر بوشهر به دلیل قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی در زمینه سرمایه‌گذاری و افزایش تولید متمرکز شده است. در نتیجه صنعتگران برای تامین ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز خود از طریق این گمرک اقدام می‌کنند. همچنین در حوزه تمام تجارت‌های آبی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. پیشبینی می‌شود فعالیت‌های گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بتواند راهگشای خوبی برای رشد صنایع داخلی باشد. با این توضیحات فعالیت‌ها و رویه گمرکی در گمرک بوشهر شامل:

  • ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی ویژه واحدهای تولیدی
  • تطابق اسناد و صدور قبض انبار گمرک
  • صادر نمودن مجوزهای ورود به منطقه اقتصادی ویژه برای تخلیه کالا در محل کارخانه
  • دریافت عوارض گمرکی و حقوق مربوط به مناطق ویژه اقتصادی
  • واردات و صادرات قطعی و موقت کالا
  • بازدید از کالاها و ماشین‌آلات مورد درخواست واحدهای تولیدی

می‌باشد.

مزایای فعالیت در گمرک بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی

اقدام به واردات و صادرات کالا از مناطق آزاد نظیر منطقه ویژه اقتصادی بوشهر مزیت‌‌های زیادی به همراه دارد. از جمله این مزایا در گمرک بوشهر عبارتند از:

  • صدور گواهی مبدا برای محصولات خارج شده از کشور: ( این گواهی به درخواست تولیدکننده و با تایید مدیریت منطقه توسط گمرک بوشهر صادر می‌شود.)
  • صدور قبض انبار به صورت تفکیکی: قبوض تفکیکی انبار در گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر باید به صلاحدید مدیریت منطقه برای تمام یا بخشی از کالاها صادر شود.
  • امکان پردازش روی اجناس در گمرک: این پردازش کالا باید پس از دریافت مهلت از سازمان‌های مربوطه انجام گیرد.
  • بهره‌مندی از خدمات ترانزیتی در گمرک بوشهر: استفاده ز این خدمات صادراتی و ترانزیتی سهولت پروسه تجارت بین‌الملل از این گمرک را بیشتر می‌کند.
  • معافیت گمرکی برای برخی از کالاهای وارداتی از این گمرک: این معافیت بر اساس ارزش افزوده اجناس وارداتی محاسبه و اعمال می‌گردد.
  • عدم دریافت عوارض و مالیات روی کالاهای وارداتی: در این گمرک نیز مانند دیگر مناطق اقتصادی ویژه کشور عوارض و مالیات از کالاهای وارداتی دریافت نمی‌شود.
  • تسهیل در امور سرمایه‌گذاری: این اقدام برای جلب حداکثری سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در دستور کار گمرک بوشهر قرار داده شده است.

می‌باشند.

معرفی گمرکات منطقه ویژه اقتصادی بوشهر

در این منطقه ویژه اقتصادی به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی نیاز به چند گمرک وجود دارد. زیرا حجم مبادلات بین‌المللی بسیار بالا بوده و یک گمرک قطعا پاسخگوی نیاز بازرگانان نیست. در این قسمت از مقاله کارن سیستم تمام گمرک‌های فعال در این منطقه ویژه اقتصادی را معرفی می‌کنیم.

1- گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر:

در این گمرک واردات و صادرات‌های قطعی انجام می‌گیرد.

2- گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر بوشهر:

واردات و صادرات قطعی از طریق این گمرک بندری در جنوب کشور انجام می‌گیرد. همچنین واردات موقت و ترانزیت خارجی مبدا و مقصد هم از طریق این گمرک بندری انجام می‌گیرد.

3- گمرک منطقه ویژه اقتصادی پارس:

واردات و صادرات قطعی و موقت و ترانزیت مبدا و مقصد در این گمرک جنوبی کشور انجام می‌گیرد. امور مسافران و کارنه تیر نیز در گمرک منطقه ویژه اقتصادی پارس انجام می‌شود. این گمرک دارای یک واحد قضایی مستقل مستقر در محوطه خود می‌باشد. این واحد قضایی در صورت بروز مشکلات حقوق در خود گمرک اقدامات قانونی لازم را انجام می‌دهد. همچنین به صورت مستقیم از این پایگاه قضایی پرونده‌ها به دادگاه ارسال می‌شوند. یکی دیگر از اهداف واحد قضایی مستقر در گمرک پارس جلوگیری از قاچاق کالا از طریق این مرز می‌باشد.

ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر:

ترخیص کالا از گمرک بوشهر به دلیل مزیت‌های آن همراه مورد توجه بازرگانان قرار داشته است. سرعت بالای ترانزیت و تخفیفات گمرکی در حدود 20 درصد از جمله این مزیت‌ها می‌باشند. با توجه به حجم بالای فعالیت‌ها در این گمرک توصیه می‌شود از خدمات تیم‌های حرفه‌ای برای ترخیص استفاده کنید.

سخن پایانی

در بین تمام گمرکات کشور گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر از جایگاه خاصی برخوردار است. چرا که بندر در این شهر پل ارتباطی قوی با کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. تجربیات خود از فعالیت‌های تجاری و رویه‌های گمرکی در این گمرک را با ما در کارن سیستم در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید :

دیدگاه خود را ثبت کنید