کشیدگی ردیف و محتوا

تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی

تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی : واردات ماشین‌ آلات صنعتی و دستگاه‌های خط تولید نشان از افزایش ظرفیت تولید در صنایع داخلی دارد. تجهیزاتی و ماشین‌آلات وارداتی اغلب از تکنولوژی و فناوری جدیدی دارند. در نتیجه استفاده از آن‌ها در خط تولید هر کارخانه‌ای موجب رشد و بهبود راندمان کاری می‌گردد. واردات این تجهیزات به کشور فرآیندی پیچیده و چند مرحله‌ای دارد. تعرفه گمرکی که برای واردات ماشین‌های صنعتی باید پرداخت بخشی از این پروسه است. برای اطلاع  از جزئیات مربوط به واردات و تعرفه گمرگی ماشین آلات صنعتی با ما در کارن سیستم همراه شوید.

واردات ماشین آلات صنعتی به چه معناست؟

گاهی باید برای خطوط تولید داخل کشور قطعات و ماشین‌آلاتی از خارج وارد شود. این دستگاه‌ها برای تولید محصولات مختلف و کارخانه‌های مختلفی می‌توانند به کار روند. همچنین کشوری که تجهیزات صنعتی مورد نیاز از آن‌ها خریداری می‌شود نیز گستردگی زیادی دارد. چین- آلمان- ترکیه و ایتالیا و کره اصلی‌ترین کشورهای صادرکننده تجهیزات صنعتی به ایران هستند. البته در دوره‌های مختلف محدودیت‌هایی در زمینه واردات دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی مورد نیاز وجود داشته است. با این همه عمده واردات این تجهیزات مورد استفاده در صنعت از این چند کشور صورت می‌گیرد.

مراحل لازم برای وارد کردن ماشین آلات صنعتی به کشور:

وارد کردن و تجهیز خط تولید به تجهیزات وارداتی کاری تخصصی است که نیاز به دانش و تجربه دارد. در نتیجه توصیه می‌شود با متخصصین این حوزه در گروه کارن سیستم مشاوره‌های لازم را انجام دهید.  پروسه وارد کردن تجهیزات و ماشین آلات صنعتی از خارج چند بخش و مرحله مختلف دارد که عبارتند از:

  • منبع‌یابی برای واردات
  • دریافت نمودن پروفرما
  • دریافت مجوزهای قانونی مورد نیاز برای واردات
  • تخصیص دادن حواله و ارز مورد نیاز
  • وارد کردن و پرداخت تعرفه گمرکی
  • ترخیص کالا و تجهیزات صنعتی وارد شده از گمرک

می‌باشد.

منظور از تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی چیست؟

به مالیات و عوارضی که دولت‌ها در هنگام ورود تجهیزات صنعتی به کشور دریافت می‌کنند تعرفه گمرکی می‌گویند. تعرفه گمرکی به منظور حفظ منابع اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی دریافت می‌گردد. وارد کردن تجهیزات صنعتی از طریق گمرک کشور شرایط مخصوص به خود را دارد. برای ترخیص هر کدام از ماشین آلات صنعتی کد مخصوصی صادر می‌شود. این کد در زمان ترخیص اهمیت زیادی دارد و افراد باید با آن‌ها آشنا باشند. برای هر نوع از ماشین آلات صنعتی وارداتی تعرفه گمرکی مبالغ متفاوتی می‌باشد. در ادامه با نحو محاسبه این تعرفه بیشتر آشنا می‌شویم.

تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات صنعتیتعرفه گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی چطور محاسبه می‌شود؟

در تعیین این تعرفه‌ها اتاق بازرگانی نقش مستقیم و اصلی را ایفا می‌کند. ارزش افزوده و عوارض تعیین شده در گمرک بر اساس نرخ ارز محاسبه و به ریال تبدیل می‌شود. بنابراین در محاسبه تعرفه گمرکی نوع ارز مورد استفاده و قیمت آن اثر زیادی دارد. توجه داشته باشید که تعرفه گمرکی و دیگر هزینه‌های لازم به ریال اعلام می‌شوند. هیچ هزینه‌ای در گمرک بر اساس هیچ ارز خارجی ابلاغ نخواهد شد. فرمول مورد استفاده در خصوص برآورد تعرفه گمرکی برای ماشین آلات مورد استفاده در صنعت عبارتند از:

(قیمت کالای وارداتی + هزینه جابه‌جایی کالا) * عوارض و مالیات گمرکی

با این فرمول می‌توانید به راحتی تعرفه‌ی گمرکی که باید به این ارگان پرداخت گردد را محاسبه کنید. البته دولت تسهیلاتی نیز برای کمک به خط تولیدهای داخلی که نیازمند تجهیزات وارداتی هستند در نظر گرفته است. معافیت از تعرفه گمرکی یکی از این تسهیلات حمایتی دولت از تولیدکننده‌های داخلی می‌باشد. البته باید توجه کرد که معافیت از پرداخت تعرفه گمرکی شامل همه ماشین آلات صنعتی نمی‌شود.

واردات کدام ماشین‌های صنعتی معاف از تعرفه گمرکی است؟

اشاره کردیم که برای واردات ماشین آلات صنعتی باید تعرفه گمرکی به دولت پرداخت گردد. با این همه تمام انواع ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در خط تولیدها شامل تعرفه نمی‌شوند. در ادامه‌ی این بخش از مقاله‌ی حاضر کارشناسان کارن سیستم ماشین آلات معاف از پرداخت تعرفه گمرکی را معرفی می‌کنند.

1- ماشین آلات صنعتی که در بخش بهره‌برداری خطوط تولید کاربرد دارند.

2- ماشین آلات صنعتی که به عنوان دستگاه‌های اصلی در خط تولید مربوط به خود هستند.

3- ماشین آلات صنعتی انحصاری که به نوعی تجهیز کمکی به شمار می‌روند.

وارد کردن ماشین آلاتی که در یکی از این سه گروه طبقه‌بندی شود معاف از پرداخت تعرفه گمرکی می‌باشد. نکته مهم واردات ماشین آلات دست دوم صنعتی است. در صورت درج وضعیت تجهیز دست دوم صنعتی در مجوز و تطابق آن با مقررات از پرداخت تعرفه معاف است. توجه داشته باشید که قید واژه‌ی مستعمل در مجوز صادر شده از طرف وزارت صمت برای برخورداری از معافیت تعرفه گمرکی لازم است.

واردات ماشین آلات صنعتی از کدام کشور سودآورتر است؟

برای وارد کردن ماشین آلات صنعتی از سار کشورها باید به قوانین موجود در این زمینه توجه شود. برخی از کشورها مجاز به صادر کردن برخی تجهیزات صنعتی به ایران نیستند. بیشترین صادرات ماشین آلات صنعتی از چین به ایران صورت می‌گیرد. البته همچنان محدودیت‌هایی در تجهیزات و ماشین آلات صادراتی به ایران وجود دارد. با این همه محدودیت صادرات از چین به ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان کمتر است. از نظر صرفه و سودآوری اقتصادی نیز وارد کردن ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی از چین به کشور گزینه‌ی بهتری است. برخی از اقلام صنعتی وارداتی از چین عبارتند از:

  • دستگاه‌های بسته‌بندی
  • دستگاه‌های تزریق پلاستیک
  • دستگاه‌های چاپ
  • ماشین آلات کشاورزی
  • دستگاه‌های پرکن مخصوص مواد غذایی
  • دستگاه‌های پرکن مخصوص دارو
  • دستگاه‌های پرکن مخصوص مواد پودری

می‌باشد.

برای اطلاع از شرایط احداث کارخانه و راه‌اندازی خط تولید می‌توانید با گروه کارن سیستم تماس بگیرید. مشاوران و مهندسین باتجربه‌ی گروه آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما هستند. یکی از زمینه‌های فعالیت این گروه واردات انواع ماشین آلات صنعتی نو یا استوک به کشور است. ما در گروه کارن سیستم کنار شما ایستاده‌ایم تا مسیر احداث کارخانه و خط تولید را برایتان هموار کنیم.

سخن پایانی:

پرداخت تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی برای ترخیص آن‌ها از گمرک ضروری است. با این همه گستردگی زیادی در مورد قوانین حاکم بر تعیین این تعرفه گمرکی وجود دارد. در این مطلب از کارن سیستم با نحو محاسبه و قوانین معافیت از پرداخت این تعرفه گمرکی آشنا شدیم.

 

بیشتر بخوانید :

دیدگاه خود را ثبت کنید