کشیدگی ردیف و محتوا

واردکننده کالا و مواد اولیه

وارد کننده کالا و مواد اولیه : یکی از راه‌های سودآور و مطرح در زمینه کسب و کار بی‌تردید واردات کالا و مواد اولیه به کشور است. اما برای تبدیل شدن به واردکننده کالا و مواد اولیه باید مقدماتی را فراهم آورد. برخی تصور می‌کنند که برای واردات کالا فقط به سرمایه و پول نیاز دارند. در حالی که این باور کاملا اشتباه بوده و چالش‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. این چالش‌ها گستره‌ی زیادی دارد و از قوانین واردات تا ترخیص کالا از گمرک را شامل می‌شوند. به همین خاطر بسیاری از افراد در شروع کار خود از تیم‌های حرفه‌ای در زمینه واردات کالا کمک می‌گیرند. تیم کارن سیستم آمادگی دارد تا تجربه و اطلاعات خود در این زمینه را در اختیار بازرگانان و تجار قرار دهد.

آنچه واردکننده کالا و مواد اولیه نیاز دارد:

برخی از اوقات افراد تنها برای یک بار قصد وارد کردن محموله و کالایی را به داخل کشور دارند. اما برای عده‌ای نیز واردات کالا به عنوان شغل و فعالیت تجاری دائمی آن‌ها است.  این مطلب برای هر دو گروه از واردکنندگان کالا و مواد و اولیه به کشور مفید می‌باشد. در ادامه به فاکتورهای مهم برای واردات کالا آشنا می‌شویم.

1- دانش و مهارت کافی برای شروع کار واردات:

اطلاعات و دانش برای شروع هر کاری از جمله واردات و تجارت ضروری است. بدون مهارت کافی واردات کالا نه تنها سودآور نخواهد بود که زیان‌بار نیز می‌باشد. اطلاعات و پارامترهای مختلفی وجود دارد که برای واردات کالا باید از آن مطلع باشید نظیر:

  • پازل خریدهای خارجی
  • اینکوترمز
  • روش‌های پرداخت بین‌المللی برای کالای خریداری شده
  • ضمانت‌نامه‌های قراردادی
  • شناخت کامل قراردادهای بین‌المللی
  • ثبت سفارش واردات
  • توانایی کار با سامانه EPL و NTSW
  • آشنایی با حمل و نقل بین‌المللی
  • بیمه‌نامه‌های بین‌المللی
  • ترخیص نمودن کالا و مواد اولیه از گمرک

کارشناسان کارن سیستم راهنمای‌های لازم در تمام این پارامترهای گفته شده را ارائه می‌کنند.

2- شناخت پیچیدگی‌هایی که واردکننده کالا و مواد اولیه با آن مواجه است:

دولت همیشه مایل به نظارت در معاملات بین‌المللی بازرگانان است. در نتیجه برای واردات کالا و مواد اولیه در ایران نیاز به مجوزهای دولتی دارید. سطح نظارت روی واردات کالا بیشتر از دیگر بخش‌های بازرگانی بین‌المللی می‌باشد. در نتیجه سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی زیادی در مسیر کار واردات به کشور وجود دارد. ثبت سفارش و تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات کالا بخش دیگری از پیچیدگی‌های کار به عنوان یک واردکننده است. گام بعدی ترخیص کالا و مواد اولیه وارد شده از گمرک می‌باشد که هزینه‌بر و پر زحمت است. این نظارت‌ها برای وارد کردن مواد اولیه بیشتر از کالاها مختلف می‌باشد. از طرفی واردات برخی از کالاها و مواد اولیه به کشور یا ممنوع و یا انحصاری است. پس برای پرداختن به این شاخه از تجارت بین‌المللی باید آمادگی کامل داشته باشید.

3- ساختار شخصیتی مستحکم:

یکی دیگر از نیازمندی‌های مهم در برای تبدیل شدن به واردکننده کالا و مواد اولیه ساختار شخصیتی مستحکم است. این مسیر اگر چه می‌تواند سودآور و پر منفعت باشد اما سختی‌های زیادی دارد. همچنین گاهی موارد پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد و بازرگان متحمل ضرر می‌شود. برای اینکه بتوانید از پس این مسیر پر پیچ و خم بر آیید باید از نظر روحی بسیار مستحکم و باثبات باشید. معاملات و خریدهای انجام شده باید کاملا منطقی و آنالیز شده انجام گیرد. احساسات در دنیای تجارت و اقتصاد جای چندانی ندارد. پس ساختار شخصیتی مستحکم از فاکتورهای مهم برای کار واردات کالا به شمار می‌رود.

مراحل لازم برای واردات کالا و مواد اولیه به کشور:

برای کسانی که مایل هستند به این حوزه از تجارت بین‌الملل وارد شوند آشنایی با مراحل کار مفید خواهد بود. در این بخش مهم‌ترین مراحل لازم برای شروع فعالیت به عنوان واردکننده کالا و مواد اولیه را شرح خواهیم داد.

1- دریافت کارت بازرگانی:

اولین گام و مرحله‌ای که باید انجام شود اخذ کارت بازرگانی برای واردات است. در واقع بدون این کارت از نظر قانونی امکان واردات و صادرات هیچ کالایی را نخواهید داشت. البته مزیت‌های کارت بازرگانی تنها به همین مورد محدود نمی‌باشد. مرجع صادرکننده این کارت وزارت صمت و اتاق بازرگانی کشور است. کارت بازرگانی انواع مختلفی همچون:

  • تجاری
  • موردی
  • صنعتی
  • خدماتی

دارد. هر کدام از این انواع نیز کاربرد مخصوص به خود را در واردات کالا دارند. پس با توجه به آنچه می‌خواهید وارد کنید کارت بازرگانی مناسب را انتخاب نمایید.

2- مشخص کردن حوزه فعالیت:

در این مرحله باید مشخص شکنید که آیا تنها با یک کشور خاص همکاری خواهید کرد یا خیر. برخی از افراد به دلیل آشنایی با کشوری مشخص تنها اقدام به وارد کردن کالا و مواد اولیه از آن می‌کنند. اما واردکننده کالا و مواد اولیه دیگر ممکن است با چندین کشور کار کند. تصمیم‌گیری در این زمینه به پتانسیل و تجربه بازرگان بستگی دارد. اما در اغلب اوقات همکاری با چند کشور مختلف برای واردات کالا و مواد اولیه نتیجه بهتری به همراه دارد.

3- تخصیص ارز واردات و پرداخت‌های بین‌المللی:

تخصیص ارز بستگی زیادی به نوع کالای وارداتی دارد. چرا که دولت برای برخی از اقلام ضروری و اساسی ارز ترجیحی در اختیار بازرگانان قرار می‌دهد. مواد غذایی و خوراکی‌ها در گروه کالاهای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند قرار دارند. برای پرداخت‌های بین‌المللی اغلب تجار ایرانی به علت تحریم‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند. پیش پرداخت- برات و اعتبار اسنادی از شیوه‌های پرداخت بین‌المللی بازرگانان ایرانی به شمار می‌رود.

4- دریافت مشاوره از تیم‌های حرفه‌ای در زمینه واردات کالا و مواد اولیه:

این بخش به ویژه برای بازرگانان تازه‌کار بسیار مهم و کمک کننده است. همچنین بازرگانان قدیمی‌تر نیز برای سهولت در پیشبرد کارهای وارداتی می‌توانند از خدمات شرکت‌هایی مانند کارن سیستم بهره‌مند شوند. اطلاعات مورد نیاز برای طی هر چه سریع‌تر پروسه واردات کالا و مواد اولیه از خدمات کارن سیستم است.

سخن پایانی:

واردکننده کالا و مواد اولیه باید به مبانی زیادی در این حوزه تجارت بین‌الملل تسلط داشته باشد. انجام مراحل مورد نیاز برای واردات کالا و مواد اولیه به کشور در عمل پیچیدگی زیادی دارد. از این رو بی‌تجربه بودن و فقدان دانش کافی ضررهای بزرگی را در واردات کالا موجب می‌شود.

بیشتر بخوانید :

دیدگاه خود را ثبت کنید