کشیدگی ردیف و محتوا

تعرفه واردات ماشین آلات دست دوم اروپایی :

تعرفه واردات ماشین آلات دست دوم اروپایی : ماشین‌آلات صنعتی از جمله تجهیزات بسیار مهم در رشد اقتصاد و صنعت در هر کشوری به شمار می‌روند. تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی هم به صورت نو و هم استوک یا دست دوم به شکل وارد می‌شوند. ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان ماشین‌آلات صنعتی دست دوم در جهان است. این تجهیزات بر اساس نیازهای داخلی و از کشورهای مختلفی انجام می‌گیرد. در این مطلب از کارن سیستم به واردات ماشین‌آلات دست دوم از اروپا خواهیم پرداخت. ترکیه و آلمان در بین کشورهای مختلف اروپا سهم بیشتری از واردات ماشین‌آلات صنعتی به کشور را دارند.

واردات ماشین آلات دست دوم اروپایی :

کشور ما ایران در مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی و صنعتی قرار دارد. از این رو به تجهیزات و ماشین‌الات صنعتی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارد. تمام پروژه‌های عمرانی- صنعتی و معادن نیازمند دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی مختلفی هستند. از این رو باید برای تامین نیاز گسترده به این تجهیزات مهم در کشور چاره‌ای اندیشید. کشور ما متاسفانه تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی نمی‌باشد. از این رو تنها راه تن=امین نیاز کشور واردات آن از سایر کشورهای جهان از جمله اروپا است. توجه داشته باشید که ماشین‌آلات صنعتی نو بسیار گرانقیمت هستند. با وجود سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی وارد کردن ماشین‌آلات صنعتی نو کار بسیار سختی شده است. یک گزینه جبرانی در چنین شرایطی واردات ماشین‌آلات دست دوم از اروپا و سایر کشورهای تولیدکننده است. در سال‌های اخیر این نیاز در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شده است. در نتیجه بستر قانونی لازم برای وارد کردن انواع ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز کشور به صورت استوک مهیا می‌باشد.

شرایط لازم برای واردات ماشین آلات دست دوم اروپایی :

اشاره کردیم که برای تامین نیاز داخلی مجلس شورای اسلامی اجازه واردات ماشین‌آلات استوک را صادر نمود. با اینهمه قوانین و شرایطی نیز برای این واردات تدوین و لحاظ شده است. اولین نکته اینکه یک لیست از انواع ماشین‌آلات صنعتی که می‌توان به صورت استوک وارد کرد تهیه شده است. بنابراین هنگام اقدام به واردات ماشین‌آلات صنعتی باید به این لیست مراجعه نمود. این لیست در مجلس شورای اسلامی و بر اساس نیاز داخلی به ماشین‌آلات صنعتی تنظیم شده است. یکی از شروط مهم برای قرار گفتن ماشین صنعتی در این لیست عدم واردات نوی آن به کشور است. برای ماشین‌آلاتی که به صورت نو امکان وارد شدن به کشور دارند اجازه واردات استوک داده نمی‌شود. مورد بعدی اینکه ماشین‌ صنعتی مورد نظر نباید در داخل کشور ساخته و تولید گردد. در واردات ماشین‌آلات دست دوم از اروپا سال ساخت تجهیز نباید بیشتر از 5 سال باشد. البته این قانون برای وارد کردن ماشین‌آلات صنعتی از سایر کشورها نظیر چین نیز صدق می‌کند. پس امکان وارد کردن ماشین‌آلات مستهلک و قدیمی به کشور وجود ندارد.

مزایای واردات ماشین‌آلات دست دوم:

بازار تجهیزات و ماشین‌آلات دست دوم در کشور بسیار پررونق و داغ است. البته توجه داشته باشید که وارد کردن تجهیزات صنعتی استوک نیاز به تخصص و تجربه دارد. در نتیجه چه برای امر واردات ماشین‌آلات استوک و چه برای خرید آن‌ها باید با متخصصین این حوزه مشورت کنید. برای کسب اطلاعات تکمیلی و راهنمایی‌های لازم با مشاوران گروه کارن سیستم تماس بگیرید. کارن سیستم با تجربه‌ی چندین ساله در زمینه واردات ماشین‌آلات صنعتی نو و استوک در خدمت شماست. اما مزایای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات دست دوم عبارتند از:

1-  هزینه اولیه پایین‌تر:

واردات ماشین‌آلات دست دوم قطعا هزینه کمتری نسبت به انواع نوی آن در پی دارد. این در حالی است که این تجهیزات قادرند سرمایه شما را بازگردانند. شما با واردات ماشین‌آلات دست دوم از اروپا می‌توانید با مبالغ مشخص تعداد بیشتری تجهیز وارد کنید. در نتیجه ناوگان مورد نظر با سرعت بیشتری گسترش یافته و فعالیت می‌کند. این مورد را می‌توان از مهم‌ترین  مزیت‌های وارد کردن ماشین‌آلات صنعتی دست دوم به شمار آورد.

2- استهلاک اجتناب شده‌ی ماشین‌آلات:

استهلاک تجهیزات صنعتی جدید همیشه به عنوان یک ضربه مالی بزرگ در نظر گرفته می‌شوند. اما با خرید تجهیزات دست دوم این استهلاک را شخص دیگری متحمل خواهد شد. این موضوع درباره تمام ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی کوچک و بزرگ صدق می‌کند. به همین خاطر برای واردات ماشین‌آلات صنعتی استوک انگیزه‌ی بیشتری در واردکنندگان وجود دارد.

3- حفظ ارزش ماشین‌آلات:

چون استهلاک ماشین‌آلات دست دوم به سرعت ماشین‌آلات نو نیست ارزش خود را به خوبی حفظ می‌کنند. به ویژه اگر نسبت به تعمیر و نگهداری مناسب از آن‌ها اقدام گردد ارتقا بیشتری خواهند داشت. در زمان فروش نیز قیمت این تجهیزات به مبلغی که برای آن‌ها پرداخت شده نزدیکی بیشتری دارد.

4- هزین بیمه کمتر برای ماشین‌آلات دست دوم:

یکی دیگر از مزایای واردات ماشین‌آلات دست دوم از اروپا و دیگر نقاط جهان پرداخت حق بیمه کمتر است. قطعا هزینه پرداختی برای بیمه ماشین‌آلات دست دوم از نوی آن بسیار کمتر می‌باشد.

معایب واردات ماشین‌آلات استوک چیست؟

اگر بررسی‌های کیفی درست انجام نگیرد کارایی این تجهیزات دست دوم به اندازه‌ی نو نخواهد بود. همچنین گاهی امکان دارد هزینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات دست دوم مبالغ بالایی را شامل شود. نکته بعدی این که در صورت  خرابی تعدادی از تجهیزات و ماشین‌آلات دست دوم قطعات یدکی به راحتی یافت نمی‌شود. بنابراین برای وارد کردن استوک ماشین‌آلات باید توجه و دقت بیشتری به خرج داد.

تعرفه واردات ماشین آلات دست دوم اروپایی:

در بین کشورهای اروپایی دو کشور آلمان و ترکیه سهم قابل توجهی از واردات ماشین‌آلات صنعتی به ایران را دارند. از این دو کشور اروپایی هم ماشین‌آلات نو و هم دست دوم به کشور ما وارد می‌شود.

واردات ماشین‌آلات دست دوم از آلمان:

اغلب تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات وارد شده از آلمان کیفیت و کارایی بالایی دارند. این دستگاه‌ها و ماشین‌آلات در خطوط تولید داخل کشور کمک و نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

واردات ماشین‌آلات ست دوم از ترکیه:

صادرات ماشین‌آلات در حدود 10 درصد از اقتصاد کشور ترکیه را شامل می‌شود. ماشین‌آلات دست دوم وارداتی از ترکیه از نظر کیفیت در سطح مطلوبی قرار دارند. البته همچنان تجهیزات آلمانی را می‌توان ماشین‌آلات مرغوب‌تری دانست. با این همه ماشین‌آلات و دستگاه‌های استوک ترکیه قیمت مناسب‌تری دارند.

سخن پایانی:

واردات ماشین‌آلات دست دوم از اروپا به دلیل کیفیت این تجهیزات مورد توجه است. کارن سیستم اطلاعات تکمیلی در این حوزه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید :

 

دیدگاه خود را ثبت کنید