کشیدگی ردیف و محتوا

شرکت بازرگانی صادرات به کشور ترکیه

شرکت بازرگانی صادرات به کشور ترکیه : یکی از کشورهایی که روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با ایران دارد کشور ترکیه است. همین امر موجب گسترش و توسعه‌ی واردات و صادرات بین دو کشور ایران و ترکیه شده است. برای فعالیت در قالب شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه باید شناخت کافی از این پروسه داشت. زیرا به دلیل مزایای زیاد صادرات به ترکیه بازرگانان و تجار زیادی در این حوزه فعالیت دارند. اگر شرکت بازرگانی شما در آغاز راه صادرات به ترکیه است این مطلب از کارن سیستم را از دست ندهید. کارشناسان حرفه‌ای تیم کارن سیستم آماده همکاری گسترده با بازرگانان جهت صادرات به همسایه غربی کشور هستند.

صادرات به ترکیه در نگاهی کلی:

مراودات اقتصادی زیاد بین ایران و ترکیه در سال‌های اخیر کار را برای شرکت‌های بازرگانی ساده‌تر کرده است. این مراودات اقتصادی به صورت دو طرفه بوده و در شکل واردات و صادرات انجام می‌گیرد. از سوی دیگر قراردادهای گمرکی خوبی بین ایران و ترکیه تنظیم شده است. این قراردادها در جهت بالا بردن حجم روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور تنظیم شده است. از این رو بسیاری برای شروع کار در این حوزه در قابل شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه تشویق شده‌اند. محدودیت‌های حمل بار بین دو کشور کاهش یافته و سهولت کار بازرگانان افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهند در سال 1400 کشور ترکیه سومین مقصد صادرات کالا از ایران بوده است. بر اساس گزارش‌های رسمی در حدود 6081 میلیون دلار کالا از کشور ایران به ترکیه صادر شده است. با وجود آماده بود بستر بازرگانی بین دو کشور اطلاعات از روند کار و قوانین آن نیز اهمیت دارد.

وارد شدن شرکت بازرگانی صادرات به کشور ترکیه به بازارهای این کشور:

صادرات کالا و خدمات به ترکیه تنوع بسیار زیادی دارد. محصولات و کالاهایی در ایران هستند که بازار بسیار خوبی در ترکیه پیدا کرده‌اند. در نتیجه خریداران زیادی برای آن‌ها در این کشور وجود داشته که کار را برای شرکت‌های بازرگانی ساده‌تر می‌کند. چنانچه شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه در حوزه این کالاهای محبوب ایرانی فعالیت کند سودآوری بالایی کسب می‌کند. البته دستیابی به اطلاعات بازارهای ترکیه و قوانین و محدودیت‌های پیش رو نیز در موفقیت بازرگانان در صادرات به ترکیه مهم است. در ادامه با محبوب‌ترین محصولات ایرانی در بازارهای ترکیه آشنا می‌شویم.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه:

کشور ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری از طریق واردات کمبود کالاها و محصولات در این کشور را جبران می‌کند. در این بین در حدود 1.67 درصد از واردات ترکیه به کشور ایران اختصاص دارد. مهم‌ترین کالاها و محصولاتی که از ایران به ترکیه صادر می‌شوند عبارتند از:

  • زعفران
  • خشکبار ( خرما- پسته و انجیرک)
  • گندم
  • ذرت دامی
  • جو
  • تخته‌های فیبری چوبی
  • فلزاتی مانند مس- آهن و آلومینیوم
  • مواد اولیه تولید وسایل پلاستیکی
  • مواد نفتی و گازی و محصولات پتروشیمی
  • دارو
  • تجهیزات ساختمانی
  • لوازم یدکی خودرو

می‌باشند. البته در صورت نیازسنجی مناسب از بازار ترکیه سایر محصولات را نیز می‌توان صادر کرد.

مدارک مورد نیاز برای صادرات به ترکیه:

شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه برای فعالیت خود نیاز به مدارک مختلفی دارد که در این بخش شرح می‌دهیم. آشنایی با مدارک مورد نیاز در واقع بخشی از شناخت قوانین صادرات به ترکیه محسوب می‌شود. هیچ پروسه صادراتی و وارداتی بدون آگاهی و شناخت کافی از قوانین موجود قابل اجرا نیست. چنانچه مایل هستید از افراد و گروه‌های حرفه‌ای در این مسیر کمک بگیرید با تیم کارن سیستم تماس برقرار نمایید. مدارکی که برای صادرات کالا به ترکیه نیاز دارید عبارتند از:

1- گواهینامه CE:

یکی از شروط لازم برای صادرات به ترکیه اخذ گواهینامه CE می‌باشد. این گواهینامه نشان می‌دهد کالای وارداتی به ترکیه با استانداردهای این کشور تطابق دارد. این استانداردها به لحاظ بهداشتی- ایمنی و حفاظت ارزیابی می‌شوند. اصولا گواهینامه‌ی مذکور برای صادر کردن کالا به منطقه اقتصادی اروپا الزامی است.

2- گواهی مبداء:

این گواهینامه از کشور مبداء برای شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه صادر می‌شود. برای هر محصول باید به صورت جداگانه اقدام به دریافت گواهی مبدا نمود. برای صدور مجوز ترخیص کالا از گمرک به این مجوز نیاز خواهید داشت. محل ساخت کالا و محصول صادر شده به ترکیه از طریق این گواهینامه تعیین می‌شود.

3- فاکتور فروش کالا:

این فاکتور از طرف فروشنده کالای صادراتی به ترکیه صادر می‌گردد. در این فاکتور باید مواردی همچون تعداد و هزینه اقلام صادراتی مشخص شده باشد. این فاکتور نیز جزو مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا به ترکیه است.

4-پیش فاکتور یا پرفورما:

در این فاکتور ارزش کالای فروشی توسط فروشنده آن تعیین می‌گردد. مشخصات کالا و مدت اعتبار این پیش فاکتور نیز در پرفورما ذکر می‌شود. ارائه این مدرک به خریدار محصول صادراتی در ترکیه الزامی است.

5- گواهینامه بهداشت کالا:

در این سند سلامت محصول و کالای صادر شده توسط شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه تایید می‌گردد. این سند باید از سوی کشور صادرکننده کالا یا فروشنده‌ی محصول ارائه شود.

قوانین گمرک کشور ترکیه برای صادرات کالا:

قوانین گمرکی در ترکیه بخش مهمی از کار صادرات توسط شرکت‌های بازرگانی به این کشور را شامل می‌شود. خوشبختانه قوانین گمرکی ترکیه با رویکرد مناسبی جهت واردات کالا به این کشور تدوین شده است. در نتیجه محدودیت چندانی در قوانین گمرکی کشور ترکیه برای بازرگانان سراسر جهان وجود ندارد. با این همه باید از روند ترخیص کالای خود از گمرک‌های ترکیه آگاهی کامل داشته باشید. همکاری با تیم‌های حرفه‌ای و باتجربه در این حوزه می‌تواند کار ترخیص کالا از گمرک ترکیه را تسریع بخشد.

روش‌های ارسال کالا به ترکیه:

با توجه به همسایه بودن دو کشور ایران و ترکیه در زمینه ارسال کالا به ترکیه آزادی عمل زیادی وجود دارد. شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه با توجه به نوع محصول و هزینه ارسال آن می‌تواند بهترین گزینه را انتخاب کند. راه‌های ممکن برای ارسال کالاهای صادراتی به ترکیه عبارتند از:

  • روش ارسال دریایی محصول به ترکیه
  • روش ارسال هوایی محصول به ترکیه
  • روش زمینی ارسال کالای صادراتی به ترکیه

می‌باشند.

سخن پایانی:

روابط خوب تجاری بین ایران و ترکیه باعث رونق در فعالیت‌های تجاری بین دو کشور شده است. شرکت بازرگانی صادرات به ترکیه چالش‌های چندانی به لحاظ قوانین و شرایط حاکم پیش رو ندارد.

بیشتر بخوانید :

دیدگاه خود را ثبت کنید