کشیدگی ردیف و محتوا

یکی از اصلی‌ترین مباحث در راه‌اندازی خط تولید کسب درآمد درماشین آلات و کارخانجات است. دو مفهوم ماشین‌آلات و کارخانه با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند. در واقع بدون استفاده از ماشین‌آلات مختلف امکان راه‌اندازی و کسب درآمد از کارخانه وجود ندارد. تجهیز درست کارخانه نیز با بازگشت سرمایه و سودآوری آن مرتبط می‌باشد. در این مطلب از کارن سیستم به کسب درآمد از این حوزه می‌پردازیم.

ماشین‌آلات صنعتی کارخانجات

برای اینکه بتوان از کارخانه به کسب درآمد رسید به انواع مختلفی تجهیزات نیاز هست. ماشین‌آلات بخش مهمی از تجهیزات کارخانه‌ای محسوب می‌شوند.  اغلب ماشین‌آلات در خطوط تولید کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی استفاده از ماشین‌آلات نیز شامل مواردی ذیل می‌باشد:

  • کاهش هزینه‌ها
  • بالا بردن بهره‌وری کارخانه
  • افزایش کیفیت تولید
  • اتوماسیون در فرآیندها

در واقع ماشین‌آلات کمک می‌کنند تا درآمد حاصل از کارخانجات افزایش زیادی پیدا کند. همچنین در دنیای امروز به کارگیری ماشین‌آلات راهی برای تامین نیاز جامعه به کالاهای مختلف است. بنابراین برای کسب درآمد در ماشین‌آلات و کارخانجات باید به میزان نیاز جامعه نیز توجه کرد. تنوع کالاها و اقلام مورد نیاز جامعه نیز گستردگی و تنوع بالایی در کارخانه‌ها ایجاد نموده است. به همین ترتیب ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانه‌ها نیز انواع زیادی را شامل می‌شوند. در ادامه با انواع تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت آشنا خواهیم شد.

معرفی انواع تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانجات

دسته‌بندی‌های مختلفی برای ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در کارخانه‌ها وجود دارد. در هر صنعت و کارخانه نیز از بعضی ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود.

1- دسته‌بندی ماشین‌آلات کارخانجات بر اساس نوع عملیات

برای کسب درآمد در کارخانجات نیاز به انجام عملیات مختلفی وجود دارد. در هر کدام از این عملیات به فراخور باید از دستگاه و ماشین‌آلات مناسبی استفاده نمود. تعامل و کارکرد تعدادی از این ماشین‌آلات به تولید محصول نهایی در کارخانه منتهی می‌شود. به بیان دیگر کسب درآمد در ماشین‌آلات و کارخانجات بدون ارتباط اجزای مختلف خط تولید ممکن نیست. بخشی از ماشین‌آلات بر اساس نوع عملیات آن‌ها عبارتند از:

  • دستگاه‌های تولید
  • دستگاه‌های پردازش
  • دستگاه‌های بسته‌بندی
  • دستگاه‌های جابه‌جایی و انتقال

می‌باشند.

2- دسته‌بندی ماشین‌آلات بر اساس مورد استفاده از آن‌ها:

مورد استفاده از هر ماشین‌آلات و تجهیزی روی درآمدزایی آن اثر مستقیم دارد. در این بخش با ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانجات مختلف آشنا خواهیم شد:

  • ماشین‌آلات صنعت خودروسازی: دستگاه‌های جوشکاری- رنگ‌آمیزی- تست و اندازه‌گیری- تزریق پلاستیک بخشی از این ماشین‌آلات هستند.
  • ماشین‌آلات صنعت الکترونیک: تجهیزات مونتاژ- جوشکاری- تست و بررسی کیفیت- تولید مدارهای چاپی و تجهیزات خطوط تولید الکترونیکی دستگاه‌های مورد نیاز هستند.
  • ماشین‌آلات صنایع غذایی: دستگاه‌های مربوط به پخت و پز و مخلوط‌کن‌ها از جمله این ماشین‌آلات هستند.
  • ماشین‌آلات صنعت فلزات: برای کسب درآمد در ماشین‌آلات و کارخانجات فلزات باید دستگاه برش، تراش و جوشکاری تهیه کرد. همچنین به ماشین‌آلات تست کیفیت و خم‌کاری نیز در این صنعت نیاز داریم.
  • ماشین‌آلات صنعت نساجی: تجهیزاتی برای دوخت و قطع پارچه- رنگ‌آمیزی و خشک‌کنی و بسته‌بندی از جمله موارد مورد استفاده در این صنعت هستند.

به این ترتیب در بسیاری از صنایع تجهیزات و ماشین‌آلات ویژه‌ای برای درآمدزایی استفاده می‌شود.

3- دسته‌بندی ماشین‌آلات بر اساس وظیفه آن‌ها

بر اساس فاکتور وظیفه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به موارد مختلفی تقسیم می‌شوند. ماشین‌آلات اندازه‌گیری- حفاظت و ایمنی و نگهداری و تعمیر از جمله آن‌ها هستند.

فرآیند کسب درآمد از ماشین‌آلات و کارخانجات شامل چه مراحلی است؟

پارامترهای مختلفی وجود دارند که بر روی میزان درآمد از طریق ماشین‌آلات و کارخانجات موثر هستند. در ادامه کارشناسان ما در کارن سیستم شما را با این فاکتورها آشنا می‌کنند.

1- شرایط محیط کسب و کار

عوامل محیطی قطعا روی انتخاب ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانجات اثرگذار هستند. به عنوان مثال برخی از ماشین‌آلات ممکن به دلیل تحریم‌ها در دسترس نباشند. در این شرایط باید به نحو مناسبی با تجهیزات دیگر جایگزین گردد. این موارد نیاز به تخصص و تجربه‌ی بالایی در تجهیز خط تولید دارد. در این زمینه و برای جایگزینی برخی از ماشین‌آلات با کارشناسان تیم کارن سیستم مشورت کنید.

2- تنعطاف‌پذیری ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانجات

یکی دیگر از عوامل اثرگذار در کسب درآمد در ماشین‌آلات و کارخانجات میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها است. توجه داشته باشید که هرچه انعطاف‌پذیری ماشین‌آلات بیشتر باشند در واقع عمومی‌تر هستند. ماشین‌آلات عمومی نیز ظرفیت تولید محدودی دارند. از این رو برای بالا بردن ظرفیت تولید باید از چندین ماشین‌آلات تخصصی با بهره‌وری مناسب استفاده کرد. علاوه بر انعطاف‌پذیری تجهیزات و ماشین‌آلات چیدمان خط تولید نیز در ظرفیت تولید و بهره‌وری کارخانه تاثیر دارد. این موارد باید توسط مهندسین این حوزه و افراد متخصص در طراحی خط تولید انجام گیرد.

3- وزن ماشین‌آلات و تجهیزات

در حالت کلی وزن ماشین‌آلات مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد. مگر اینکه نیاز به جابه‌جا کردن مداوم آن‌ها باشد تا خط کارایی خود را از دست ندهد. همچنین زیرسازی سطح زیر ماشین‌آلات سنگین نیز باید استاندارد و اصولی انجام گیرد.

4- پشتیبانی از ماشین‌آلات

در زمینه پشتیبانی از ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانجات بخش‌های مختلفی وجود دارد. این پشتیبانی از فرآیند خرید آغاز و تا تامین قطعات یدکی مورد نیاز را شامل می‌شود. به همین در زمان تجهیز کارخانه با ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز باید به سراغ تیم‌های حرفه‌ای و باتجربه بروید. سطح خدمات دریافتی در کسب درآمد در ماشین‌آلات و کارخانجات اثر بسیار زیادی دارد.

5-میزان استهلاک و ارزش اسقاط ماشین‌آلات

در زمان تجهیز کارخانه با ماشین‌آلات صنعتی باید به میزان استهلاک و ارزش اسقاط آن‌ها نیز دقت نمود. افت قیمت برخی از دستگاه‌های صنعتی بیشتر و برای برخی کمتر است. این موارد همگی باید در زمان انتخاب و تجهیز کارخانه مد نظر قرار بگیرند. همچنین میزان عمر مفید هر دستگاه هم باید در زمان خرید و تجهیز کارخانه در نظر گرفته شود.

این فاکتورها از موارد کاربردی و مهم در پروسه درآمدزایی کارخانه‌ها از طریق ماشین‌آلات به شمار می‌روند.

سخن پایانی

میزان کسب درآمد در ماشین‌آلات و کارخانجات بستگی زیادی به طراحی خط تولید دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در تمام پروسه‌ی احداث کارخانه و راه‌اندازی خط تولید از مهندسین کارن سیستم مشاوره بگیرید. کارن سیستم در زمینه واردات ماشین‌آلات و طراحی و راه‌اندازی خط تولید از شرکت‌های پیشرو در کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید :

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید