کشیدگی ردیف و محتوا

ساخت ماشین‌آلات و خط تولید

یکی از پروسه‌های زمان‌بر و البته پیچیده در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌آلات و خط تولید می‌باشد. فاکتورها و عناصر بسیار زیادی هستند که باید در این حوزه توسط مهندسین در نظر گرفته شود. درک درست مراحل مختلف تولید برای طراحی و راه‌اندازی خط تولید و ماشین‌آلات آن اهمیت زیادی دارد. متخصصین ما در گروه کارن سیستم کمک شایانی در راه‌اندازی خز تولید و ماشین‌آلات آن به شما خواهند کرد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان کارن سیستم تماس بگیرید.

راه‌اندازی خط تولید و نقش ماشین‌آلات در آن:

در راه‌اندازی خط تولید نیاز به ساختاری دارید تا بتوانید مواد اولیه را به محصول نهایی تبدیل کند. این محصول باید قابلیت فروش در بازار را داشته باشد. در این مسیر قطعا به ماشین‌آلات و تجهیزات مختلفی برای پیشبرد اهداف خط نیاز دارید. مشخص کردن نقطه‌ی آغازی روی خط تولید و نقطه پایانی کار نیز ار بخش‌های مهم کار محسوب می‌گردد. تقسیم‌بندی و جاگذاری ماشین‌آلات روی خط تولید نیز باید به درستی و بر اساس نقشه‌ی خط صورت گیرد. طراحی خط کاری بسیار تخصصی است که نیاز به نیروی ماهر و با تجربه دارد. برای طراحی خطوط تولید و تجهیز آن‌ها با کارشناسان تیم کارن سیستم تماس بگیرید.

منظور از طراحی خط تولید چیست؟

برای ساخت ماشین‌آلات و خط تولید باید ابتدا طراحی درستی از آن داشته باشیم. وقتی از طراحی خط تولید حرف می‌زنیم منظور ارتباطی دو طرفه بین نیروی کار و مواد اولیه است. به بیان دقیق‌تر طراحی خط تولید دستیابی به شیوه‌ای مطلوب در چیدمان و کارکرد اجزای خط تولید است. هدف اصلی در طراحی خطوط تولید افزایش راندمان مالی تولید و کاهش زمان و هزینه‌های تولید است. به همین خاطر شناخت کامل از ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز و پروسه تولید محصول مورد نظر الزامی است. این شاخصه‌ها راه‌اندازی خطوط تولید را کاری تخصصی و نیازمند دانش بالا کرده است.

مهم‌ترین بخش‌های ساخت ماشین‌آلات و خط تولید:

طراحی و ساخت ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید پروسه‌ای کاملا تخصصی با شاخصه‌هایی ویژه است. در این بخش با مهم‌ترین بخش‌ها و مراحل این حوزه از راه‌اندازی خطوط تولید بیشتر آشنا می‌شویم.

1- توسعه محصول:

یکی از عناصر و مراحل حیاتی در ساخت ماشین‌آلات و خط تولید توسعه محصول می‌باشد. مفاهیم مختلفی در این مرحله از کار تعریف و عملیاتی می‌شوند تا محصول نهایی آماده شود. گام‌های مربوط به توسعه محصول در طراحی ماشین‌آلات خطوط تولید عبارتند از:

  • مرحله مفهومی
  • طراحی و مهندسی
  • تست و اعتبارسنجی
  • تولید
  • عرضه

می‌باشد. این مرحله بخش جدایی‌ناپذیر از طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی محسوب می‌شود. در واقع با مفهوم توسعه محصول تمام نیازمندی‌های خط تولید و پتانسیل‌های آن مشخص خواهد شد. در نتیجه در مرحله طراحی و ساخت دید درستی از ماشین‌آلات و کارایی آن‌ها در خط تولید وجود خواهد داشت. حرفه‌ای‌ها هرگز از این مرحله بنیادین و مهم در کار ساخت ماشین‌آلات خط تولید با بی‌توجهی عبور نمی‌کنند.

2- پیوند انتشار:

این بخش بیشتر در ساخت ماشین‌آلات صنعتی کاربرد دارد. ماشین طراحی و ساخته شده پیوند بین دو ماده در سطح مولکولی را به روش انتشار انجام می‌دهد . از این تکنیک در ساخت ماشین‌آلات و خط تولید با هدف ایجاد پیوندهای دائمی استفاده می‌شود. کاربرد پیوند انتشار در طراحی و ساخت ماشین‌آلات برای مواردی نظیر:

  • تولید نیمه ‌هادی‌ها
  • منابع انرژی
  • ایمپلنت‌های پزشکی
  • قطعات هوافضا
  • تجهیزاتی با تکنولوژی بالا

می‌باشد.

3- قرار دادن عامل آلیاژی:

مرحله از کار طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی بعد از انتشار قرار می‌گیرد. توسط عامل آلیاژی در ماشین‌آلات واکنش‌هایی بین دو ماده مختلف صورت خواهد کرد. این بخش از کار باید با اطلاعات و دانش کامل نسبت نوع ماشین صنعتی در حال ساخت انجام گیرد.

4- بررسی نقص ماشین صنعتی:

بعد از اینکه پروسه طراحی و ساخت ماشین‌آلات و خط تولید به اتمام رسید باید نواقص کار رفع گردد. اگر تمام گام‌های پیشین به درستی انجام گرفته باشد محصول نهایی توسط ماشین‌آلات طراحی شده تولید می‌شود. علاوه بر ماشین‌آلات و خط تولید خود محصول هم باید بررسی گردد. در واقع نواقص احتمالی در محصول تولید شده توسط تجهیز بیانگر ایرادات آن ماشین صنعتی می‌باشد.

5- مرحله‌ی مونتاژ:

یکی دیگر از گام‌های مهم در طراحی و ساخت ماشین صنعتی بی‌شک مونتاژ است. کار مونتاژ هنگامی آغاز می‌شود که پروسه طراحی و ساخت اجزای ماشین صنعتی تکمیل شده باشد. مونتاژ ماشین‌آلات صنعتی خط تولید یعنی هر قطعه در جای درست خود قرار بگیرد. گاهی به دلیل پیچیدگی زیاد طراحی نیاز به ساخت قطعات اضافی در این مرحله وجود دارد. همچنین به تشخیص مهندسین پروژه برخی از قطعات ساخته شده مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

6- کالیبراسیون و آزمایش:

در این مرحله از طراحی و ساخت ماشین‌آلات و خط تولید باید تعدادی آزمایش روی تجهیز صورت گیرد. تطابق ماشین‌آلات صنعتی با استانداردهای ضروری در این گام از پروژه انجام می‌گیرد. مکانیسم‌های ایمنی در ماشین صنعتی ساخته شده نیز توسط تکنیسین‌ها بررسی می‌گردد. در انتها نیز اجزای خارجی ماشین صنعتی ساخته شده نظیر سوئیچ‌ها و سنسورها متصل می‌شوند. توجه داشته باشید که همه این تجهیزات و اجزای ماشین صنعتی به صورت جداگانه نیز آزمایش خواهند شد. اما در این مرحله عملکرد و هماهنگی آن‌ها در کنار هم توسط مهندسین مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

طراحی انواع خط تولید:

خطوط تولید دارای تنوع بسیار بالایی هستند. این تنوع هم در ماشین‌آلات و هم در محصول نهایی آن‌ها وجود دارد. اصلی‌ترین خطوط تولید عبارتند از:

  • خطوط تولید تکراری
  • خطوط تولید مجزا
  • خطوط تولید پیوسته
  • خط تولید انبوه
  • خطوط تولید کارگاهی

می‌باشند. در هر کدام از این خطوط تولید نیز به طراحی و ساخت تجهیزات متفاوتی نیاز هست. در نتیجه باید به صورت حرفه‌ای و تخصصی در زمینه نوع خط تولید مورد نظر تصمیم‌گیری گردد. تیم طراحی خط تولید کارن سیستم انواع مختلف خطوط تولید را طراحی و اجرا می‌کند. تجهیزات مورد نیازی که امکان ساخت آن‌ها در داخل وجود ندارد از طریق گروه کارن سیستم وارد می‌شود.

سخن پایانی:

پروسه ساخت ماشین‌آلات و خط تولید پیچیده و تخصصی است. از این رو  پیشنهاد می‌شود با تیم‌های متخصص در این حوزه همکاری کنید. استانداردهای لازم در پروسه ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی نیز باید به دقت رعایت شود.

بیشتر بخوانید :

دیدگاه خود را ثبت کنید