کشیدگی ردیف و محتوا

صادرات ماشین‌آلات به افغانستان

یکی از همسایگان شرقی کشور افغانستان است که واردکننده کالاهای ایرانی زیادی می‌باشد. درگیری‌های داخلی و جنگ در این کشور موجب شده تا ارتباطات تجاری محدودی داشته باشد. در چنین شرایطی صادرات به کشور افغانستان می‌تواند سودآوری زیادی داشته باشد. به ویژه که افغانستان به آب‌های آزاد جهان راه ندارد. در نتیجه تنها راه واردات و صادرات در این کشور از طریق همسایگان است. صادرات ماشین‌آلات به افغانستان موضوع مورد بحث در این مقاله از کارن سیستم می‌باشد. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا مزایا و چالش‌های پیش رو در این پروسه صادراتی را بیان کنیم.

شرایط اقتصادی افغانستان برای صادرات ماشین‌آلات چگونه است؟

در این بخش تلاش کرده‌ایم تا نگاهی متفاوت به افغانستان و از منظر شریک تجاری داشته باشیم. افغانستان در حدود 38 میلیون نفر جمعیت دارد و زبان رسمی آن‌ها فارسی پشتو و دری است. همین نزدیکی خط و زبان باعث شده تا روابط بین دو کشور هرگز کمرنگ نشود. با این همه به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان کمی مناسبت‌های بین دو کشور را دگرگون کرده است. مردم افغانستان نسبت به سایر کشورها چندان مصرف‌گرا نیستند. در نتیجه در نوع صادرات به این کشور باید تامل بیشتری انجام گیرد. خوشبختانه مردم همسایه شرقی ما افغانستان به اغلب برندهای ایرانی اعتماد دارند. این اطمینان خاطر از برندهای ایرانی یک امتیاز برای تجار به شمار می‌رود. ماشین‌آلات صنعتی و سوخت و مواد غذایی از سه کالای اصلی در واردات افغانستان به شمار می‌روند.  در نتیجه می‌توان گفت صادرات ماشین‌آلات به افغانستان حاشیه سود مطلوبی دارد.

صادرات به افغانستان چه مزیت‌های دارد؟

ابتدا درباره مزایای صادرات به کشور همسایه و هم زبانمان افغانستان خواهیم گفت. از نظر سودآوری صادرات به افغانستان به اندازه‌ی دیگر کشورها سودآور نیست. اما مسیری ساده‌تر و سریع‌تر دارد. همین موضوع باعث شده تا صادرات از ایران به این کشور رشد خوبی پیدا کرده باشد. با این همه بعد از تسلط طالبان شرایط اقتصادی افغانستان با رکود و انجماد زیادی همراه شده است. اما همچنان فرصت‌های تجاری زیادی در صادرات به افغانستان وجود دارد. یکی دیگر از مزایای صادرات به افغانستان عدم نیاز به مترجم برای ارتباط گرفتن با تجار این کشور است. در نتیجه نسبت به سایر کشورها پروسه صادرات به این کشور وسیع راحت‌تر است. در بخش بعدی با معایب صادرات به افغانستان نیز آشنا خواهیم شد.

معایب صادرات ماشین‌آلات به افغانستان چیست؟

متاسفانه مرزهای افغانستان همچنان از ثبات کافی برخوردار نبوده و امنیت بالایی ندارند. وضعیت سیاسی این کشور نیز هنوز پایداری کافی نداشته و مناسبات بین دو کشور به نوعی بلاتکلیف است. چنین شرایطی به لحاظ اقتصادی و تجاری برای هیچ تاجری مطلوب و مناسب نخواهد بود. چرا که ممکن است قراردادها به طور کامل قابل اجرا نباشند یا محموله‌ها به دست گیرنده نرسند. اگر تولیدکننده ماشین‌آلات هستید و می‌خواهید به افغانستان صادر کنید با کارن سیستم تماس بگیرید. همکاری با شرکت‌هایی نظیر کارن سیستم که تجربه زیادی در زمینه صادرات ماشین‌آلات به افغانستان را دارند گزینه‌ی مناسبی است. به این ترتیب ریسک و خطرات احتمالی پیش رو در امر صادرات به افغانستان تا حد زیادی کم می‌شود.

قوانین صادرات به افغانستان چیست؟

آشنایی با قوانین صادراتی هر کشور مهم‌ترین بخش از این پروسه است. هرگز نباید بدون آگاهی و اطلاعات کافی در مسیر صادرات و واردات به هیچ کشوری قدم گذاشت. چرا که احتمال زیان‌های مالی و جریمه‌های متعددی از سوی دولت‌ها وجود دارد.  در چند دهه اخیر افغانستان در نهادهای مالی بین‌المللی زیادی عضو شده است. همین امر موجب بهبود در تعرفه گمرکی و زیرساخت‌های حمل و نقل آن شده است. تعرفه‌های گمرکی برای مواد اولیه 5.2 درصد و مواد خام 1 درصد می‌باشد. اما خوشبختانه در زمینه واردات ماشین‌آلات و کالاهای مشابه تعرفه گمرکی افغانستان صفر است. همین موضوع موجب تشویق تجار ایرانی برای صادرات ماشین‌آلات به افغانستان شده است. در ادامه با مراحل کار صادرات به کشور افغانستان آشنا خواهیم شد.

صادرات به افغانستان چه مراحلی دارد؟

هر نوعی از صادرات به کشور افغانستان می‌تواند سود مطلوبی را به همراه داشته باشد. در این بین صادرات ماشین‌آلات به دلیل صفر بودن تعرفه گمرکی آن سود بیشتری دارد. برای صادرات به افغانستان به مراحل مختلف ذیل را طی نمود:

  • بررسی و ارزیابی شرایط تجاری و بازرگانی فرد
  • مشاوره با کارشناسان خبره و حرفه‌ای در این زمینه
  • انتخاب کالای مورد نظر برای صادرات به افغانستان
  • پیدا کردن خریدار مناسب در کشور مقصد افغانستان
  • صدور پیش فاکتور
  • دریافت مجوزهای لازم برای صادرات به افغانستان
  • اظهار در گمرک
  • قرارداد بستن با شرکت‌های حمل و نقل
  • صدور مجوزهای لازم برای بازرسی
  • ارسال به کسور افغانستان

طی تمام این مراحل برای صادرات ماشین‌آلات به افغانستان الزامی و ضروری است. با کارشناسان کارن سیستم تماس گرفته و راهنمایی‌هایی تکمیلی را دریافت کنید.

برای صادرات ماشین‌آلات به کشور افغانستان چه مدارکی نیاز است؟

صادرات به افغانستان از نظر روال کلی کار مشابه سایر کشورها می‌باشد. تفاوت اصلی کار در شناخت بازار و مراحل مارکتینگ آن است. از رو باید مدارک معمول برای صادرات را که شامل موارد گفته شده در ذیل است داشته باشید:

  • کارت بازرگانی: هر فعالیت تجاری در قالب صادرات و واردات نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارد. در نتیجه برای صادر کردن ماشین‌آلات به افغانستان هم داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
  • اظهار کالا به گمرک: از دیگر مدارک مورد نیاز برای صادرات به افغانستان اظهار کالا به گمرک‌های افغانستان است. پیشنهاد می‌شود برای ارائه این اظهار نامه کالا به گمرک افغانستان با مشاوره‌های حرفه‌ای تماس بگیرید. زیرا لازم است آخرین به روزرسانی‌های قوانین مربوط در اظهار کالا به گمرک افغانستان در نظر گرفته شود.

شرکت کارن سیستم در زمینه‌ی صادرات ماشین‌آلات به کشور افغانستان فعالیت دارد. در نتیجه برای فعالیت در این حوزه می‌توانید از کمک مشاوران مجموعه کارن سیستم بهره‌مند شوید.

سخن پایانی:

صادرات ماشین‌آلات به افغانستان سود بسیار مناسبی به همراه دارد. البته چالش‌های صادرات به این کشور کم نبوده و نباید بی‌گدار به آب زد. چرا که باید با قوانین هر دو کشور ایران و افغانستان در زمینه واردات و صادرات کالا آشنایی کامل داشت. شناسایی بازار هدف و خریدار نیز بخش دیگری از پروسه صادرات به همسایه شرقی ما است. کارن سیستم پاسخگوی سوالات شما در زمینه صادرات ماشین‌های صنعتی به کشور افغانستان می‌باشد.

بیشتر بخوانید :

دیدگاه خود را ثبت کنید