کشیدگی ردیف و محتوا

گمرک فریدون کنار

گمرک فریدون کنار یکی از سه گمرک استان مازندران است که از دریای خزر به کشورهای همسایه مرتبط شه است. وجود این گمرک موقعیت تجاری و اقتصادی خوبی برای فریدون کنار به حساب می‌آید. این گمرک از نظر حجم مبادلات و رویه‌های گمرکی جزو گمرکات مهم کشور می‌باشد. کالاهای مختلفی از طریق این بندر و گمرک به کشور وارد یا صادر می‌شوند. در ادامه با این گمرک بندری در شمال کشور بیشتر آشنا خواهیم شد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در ادامه این مقاله از کارن سیستم همراه باشید.

بندر فریدون کنار

فریدون کنار موقعیت بسیار مناسبی برای مبادلات کالا و تجارت از طریق دریای خزر دارد. به همین خاطر در سال 1369 مقدمات ساخت اسکله در آن آغاز و نهایتا در سال 1381 به اتمام رسید. همچنین در سال 1386 این اسکله به سازمان بنادر و دریانوردی کشور واگذار و تحویل شد. این بندر وسعتی معادل 69 هکتار دارد و به منظور گسترش ظرفیت تجارت در شما ایران فعال است. گمرک فریدون کنار مستقر در این بندر برای کنترل و نظارت روی تجارت از این منطقه تاسیس شده است. این بندر در شهر فریدون کنار برای بسیار از افراد بومی و غیر بومی در منطقه ایجاد شغل کرده است. از این جهت به رشد و توسعه اقتصادی منطقه کمک زادی شده است. صید آبزیان مختلف از انواع ماهی – میگو و شاه میگو در این بندرگاه در فصل پاییز و زمستان رونق زیادی دارد. فریدون کار موقعیت اقتصادی خود را تا حد زیادی به این بندر و البته صنعت توریسم مدیون است. محورهای ارتباطی این شهر را به محورهای هزار و فیروزکوه متصل می‌باشد. این ارتباط مناسب با دیگر محورهای کشور به سهولت حمل و نقل کالاهای مختلف کمک می‌کند.

معرفی گمرک فریدون کنار

بعد از معرفی موقعیت فریدون کنار به معرفی گمرک این شهر خواهیم پرداخت. این گمرک در کنار دو اسکله با آبخوری تقریبی 4200 متر مکعب قرار گرفته است. همچنین قابلیت بارگیری و تخلیه بار سالانه 700 هزار تن در این گمرک وجود دارد. بیشتر فعالیت این بندر در زمینه صادرات آن هم صادرات محصولات نفتی می‌باشد. با این همه در زمینه واردات کالا به کشور نیز گمرک و بندر فریدون کنار فعالیت گسترده‌ای دارد. اصولا گمرک‌های بندری در کشور چه در جنوب و چه در شما حائز اهمیت هستند. زیرا بنادر به عنوان یک راه و پل ارتباطی بسیار موثر و مفید با دیگر کشورهای جهان شناخته می‌شوند. در این بندرگاه و گمرک برای تسهیل فرآیند تبادل کالا زیرساخت‌ها و امکانات مناسبی وجود دارد. در ادامه با امکانات ویژه و مناسب این بندر برای کمک به تجارت بین‌المللی بیشتر آشنا می‌شویم.

امکانات گمرک فریدون کنار

این گمرک که در یکی از بنادر شمالی کشور واقع شده است حجم مبادلات بالایی دارد. به همین دلیل نیاز به امکانات و تجهیزات مناسبی برای پیشبرد انواع تبادل کالا در آن احساس می‌شود. چندین جرثقیل با ظرفیت‌های مختلف 25- 35- و 50 تن از جمله تجهیزات این بندر می‌باشند. از آن جایی که غلات از کالاهای مورد تبادل در این بندر است نیاز به تجهیزاتی ویژه وجود دارد. برای این منظور دو دستگاه مکنده ویگان که ظرفیت 200 تن در ساعت را دارند در آن فعال هستند. علاوه بر این موارد تعداد 6 لیفتراک نیز در این بندر وجود دارد که ظرفیت 3 تا از آن‌ها 5 تن است. همچنین سه لیفتراک دیگر این گمرک ظرفیت‌های 7- 10 و 18 تن دارند که بسیار کاربردی و مناسب هستند. تریلی‌های کفی 16 چرخ که ظرفیت 30 تن دارند و 1 دستگاه مینی‌لودر از دیگر امکانات این گمرک محسوب می‌شوند.

قوانین مربوط به کشتی‌های ورودی به بندر فریدون کنار

در تمام بنادر و گمرکات آن‌ها یک سری از تشریفات رسمی برای ورود کشتی وجود دارد. این تشریفات در گمرک و بندر فریدون کنار نیز وجود داشته و اجرایی می‌گردد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین قوانین و تشریفات ورود کشتی‌ها در بندر فریدون کنار آشنا می‌شویم.

1- ارائه یک نسخه مانیفست و کارگوپلان

برای کلیه کشتی‌های ورودی از طریق این بندر لازم است که یک نسخه مانیفست و کارگوپلان به بندر ارسال نمایند. این موارد باید 48 ساعت پیش از ورود از طریق پست بین‌الملل یا نماینده آن‌ها در کشتیرانی ارائه شود.  البته کشتی‌هایی که بار فله دارند از ارسال کارگوپلان معاف هستند. منظور از بار فله در کشتی:

  • روغن مایع
  • گندم
  • ذرت

می‌باشند.

2- اعلام اطلاعات کشتی قبل از ورود به بندر

از دیگر قوانین ورود کشتی به گمرک فریدون کنار اعلام اطلاعات لازم به بندر است. این اطلاعات عبارتند از:

  • نام کشتی
  • ملیت کشتی
  • ظرفیت غیر خالص کشتی
  • طول کشتی
  • آبخور کشتی

می‌باشد. این اطلاعات به بندر فریدون کنار در ارائه سرویس‌های مناسب به کشتی کمک می‌کند.

3- عدم قلم خوردگی در مانیفست

یکی دیگر از تشریفات مربوط به ورود کشتی به بندر فریدون کنار این است که مانیفست بدون قلم خوردگی باشد. فرمانده کشتی باید اصلاح شده‌ی مانیفست را شخصا امضا کند تا اعتبار یابد.

4- معرفی نمایندگان کشتی به اداره برنامه‌ریزی بندر فریدون کنار

از دیگر قوانین ورود به این بندر معرفی تمام نمایندگان کشتی به سازمان برنامه‌ریزی بنادر فریدون کنار است. این اقدام باید یک روز قبل از آنکه کشتی به بندر مذکور برسد انجام گیرد. همچنین لازم است این معرفی به سازمان برنامه‌ریزی بنادر فریدون کنار در ساعات اداری انجام گیرد.

ترخیص کالا از گمرک و بندر فریدون کنار

این گمرک و گذرگاه ورودی به کشور یکی از اصلی‌ترین مرزهای واردات گندم نیز به شمار می‌رود. علاوه بر گندم کالاهای مختلف از مرز شمالی و از بندر فریدون کنار وارد می‌شوند. ترخیص کالا از گمرک فریدون کنار تابع قوانین و رویه‌های گمرکی کشور می‌باشد.  استفاده از خدمات ترخیص کارهای حرفه‌ای در تسریع فرآیند ترخیص و کاهش چالش‌های آن موثر می‌باشد.

سخن پایانی

برای ترخیص کالا از گمرک فریدون کنار و بندر این شهر باید از قوانین کشور در این حوزه مطلع بود. این بندرگاه یکی از بنادر و گذرگاه‌های مهم در شما کشور به حساب می‌آید. چرا که دسترسی و محورهای ارتباطی بسیار مناسبی و گسترده‌ای در فریدون کنار و بندر آن وجود دارد. کارن سیستم پاسخگوی سوالات شما در خصوص فعالیت‌ها و نحو ترخیص کالا از گمرکات کشور می‌باشد.

بیشتر بخوانید :

 

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید