کشیدگی ردیف و محتوا

گمرک بندر چابهار

یکی از بهترین مسیرهای ارتباطی با کشور هند، بندر و گمرک بندر چابهار می‌باشد. این شهر که در کرانه دریای عمان قرار دارد از توابع استان سیستان و بلوچستان است. از نظر ساختارهای ارتباطی و موقعیت جغرافیایی این گمرک شرایط ویژه و استراتژیکی را دارد. به همین خاطر این مطلب از گروه کارن سیستم را به معرفی این گمرک اختصاص داده‌ایم.

موقعیت اقتصادی و استراتژیک چابهار در استان سیستان و بلوچستان:

نزدیکی به آب‌های آزاد در هر کجای جهان به معنای رونق تجارت و بازرگانی محسوب می‌شود. چابهار نیز به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد در زمینه صادرات و واردات کالاهای مختلف بسیار فعال است. به همین خاطر بخش مهمی از اقتصاد این شهر وابسته به فعالیت‌های بازرگانی و گمرک بندر چابهار است. چابهار را می‌توان شرقی‌ترین شهر در ایران دانست که فاصله‌ی کمی با کشورهای:

  • هندوستان
  • افغانستان
  • پاکستان

دارد. این نزدیکی و در دسترس بودن کشورهای مختلف یکی از نقاط قوت برای گمرک و شهر چابهار محسوب می‌شود. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این شهر انجام شده است.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بندر چابهار:

در بخش‌های قبلی به موقعیت استراتژیک و بسیار ممتاز این شهر ایران اشاره کردیم. این شرایط موجب شده تا سرمایه‌گذاری‌های مختلفی به ویژه از طرف خارجی‌ها در بندر چابهار انجام گیرد. هند از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذارهای خارجی در منطقه چابهار به شمار می‌رود. دلیل آن نیز ارتباط آسان بین دو کشور هندوستان و ایران از طریق بندر چابهار است. بعد از هند کشورهایی مانند چین نیز به سرمایه‌گذاری در این منطقه کرده است. هدف اصلی چین از این سرمایه‌گذاری دسترسی به بندر کراچی پاکستان است. گمرک بندر چابهار به عنوان پل و رابط این منطقه با سایر کشورها می‌باشد. سرمایه‌گذاری‌های هند در بندر چابهار شامل:

  • زیرساخت‌های بندر چابهار
  • زیربناهای دریایی در منطقه چابهار
  • ساخت انبارهای مسقف و مجهز در چابهار
  • سیلوی مناسب برای نگهداری از غلات و مایعات
  • کارخانه‌های بسته‌بندی
  • خدمات پشتیبانی و لجستیک

می‌شود. چابهار در مناطق محروم کشور قرار دارد و 25 درصد تخفیف شامل حال سرمایه‌گذاران آن می‌شود.

امتیازات گمرک بندر چابهار چیست؟

اولین مورد اینکه کشور هند برای کشتی‌هایی که به مقصد چابهار حرکت کنند تخفیفات خاصی قائل است. همچنین واردات ماشین‌آلات صنعتی از طریق بندر چابهار شامل معافیت از پرداخت عوارض و مالیات می‌باشد. به همین خاطر برای وارد کردن تجهیزات خطوط تولید یکی از بهترین ورودی‌ها بندر چابهار است. کارن سیستم در زمینه واردات ماشین‌آلات خط تولید و راه‌اندازی آن‌ها فعالیت گسترده‌ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان تیم کارن سیستم تماس بگیرید. از دیگر امتیازات این گمرک معاف بودن از هزینه2های تعرفه گمرکی برای صادرات می‌باشد. زیرساخت‌های عالی در این بندر موجب شده تا بارگیری و تخلیه بار به سرعت هرچه تمام انجام گیرد. کانتینرهای شناوری که به منطقه چابهار وارد می‌شوند نیز تخفیف‌های ویژه‌ای دارند. تولیدی‌های منطقه چابهار نیز معافیت‌های 20 ساله برای فعالیت‌های بازرگانی خود دریافت نموده‌اند.  این مزایای برای تشویق شرکت‌های بازرگانی و تجار برای فعالیت در گمرک بندر چابهار در نظر گرفته شده است.

برای ترخیص کالا از بندر چابهار چه باید کرد؟

رد شدن از گمرک و ترخیص کالا از بندر چابهار پروسه‌ای تخصصی است. چابهار در منطقه آزاد تجاری در کشور واقع شده است و تابع قوانین این مناطق می‌باشد. بنابراین باید تشریفات گمرکی الزامی در گمرکات مناطق آزاد تجاری در این گمرک بندری نیز انجام شود. بعد از اینکه شناور یا کشتی حامل کالا به بندر چابهار رسید پروسه ترخیص آن نیز آغاز می‌شود. مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک بندر چابهار به فاکتورهای مختلفی همچون:

  • نوع محصول وارد شده به بندر
  • مشخصات کشور ارسال کننده محموله به بندر چابهار
  • محاسبه ارزش کالای ورودی
  • بازرسی و کنترل کالای وارداتی

بستگی دارد. توجه داشته باشید که ارزش کالای ورودی شامل ارزش جنس + بیمه+ مالیات و هزینه سیف ارزش کالا می‌باشد. در واقع برای محاسبه ارزش کالای ورودی به بندر چابهار باید تخصص و تجربه کافی داشته باشید.

امکانات بندر چابهار و گمرک آن برای ترخیص کالا

ترخیص کالای وارداتی از بندر چابهار به دلیل امکاناتی خاص این گمرک روال خوبی دارد. از جمله این امکانات در پروسه ترخیص کالا از بندر چابهار به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

1- هزینه انبارداری برای کانتینرهای شناور در این منطقه آزاد تخفیفات ویژه‌ای دارد.

2- هزینه انبارداری در گمرک بندر چابهار برای کالاهای وارداتی و صادراتی از منطقه چابهار تخفیف دارد.

3- معافیت از پرداخت هزینه انبارداری در چابهار برای مدت 3 ماه

4- برای واردات کالا به صورت تجاری تسهیلات مناسبی ارائه می‌گردد.

5- برای مابه‌التفاوت هزینه حمل کالا در گمرک تسهیلاتی پرداخت می‌شود.

6- صدور گواهی مبدا که مورد تایید گمرکات کشور باشد.

7- عدم متروکه شدن کالاهای وارداتی در منطقه آزاد چابهار

8- صدور قبض انبار قابل معامله

9- صدور قبض انبار تفکیکی و مورد تایید گمرکات کشور

این تسهیلات از طرف دولت و به منظور رونق گرفتن تجارت بین‌المللی در چابهار انجام گرفته است.

اصلی‌ترین کالاهای صادراتی از بندر و گمرک چابهار

اقلام و کالاهای مختلفی از طریق این گمرک بندری در کشور به خارج از کشور صادر می‌گردد. حجم صادرات از این بندر مبالغ قابل توجهی در سال می‌باشد. اصلی‌ترین کالاهایی که از طریق گمرک بندر چابهار صادر می‌شوند عبارتند از:

  • خرما
  • سیمان
  • ماهی
  • سبزیجات
  • سنگ‌ها مرمر

می‌باشند. هند با 149 هزار تن کالا مقصد اصلی صادرات کشور از این بندر است. بعد از هند پاکستان با عددی معادل 51 هزار تن کالا دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی از این گمرک است. اندونزی و امارات متحده عربی نیز در رتبه‌های بعدی صادرات کالا از بندر چابهار قرار دارند. ارزش کالاهای صادراتی از بندر چابهار و گمرک آن در حدود 16 میلیون و 356 هزار دلار برآورد شده است. بنابراین می‌توان گفت این منطقه در رونق تجارت بین‌المللی کشور نقش پررنگ و مهمی را ایفا می‌کنند.

سخن پایانی:

یکی از گمرکات مهم و بندری در کشور که سهم مهمی در مبادلات کالا دارد گمرک بندر چابهار می‌باشد. در این گمرک تبادل کالا بین ایران و هند و پاکستان و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی در این گمرک از پرداخت عوارض معاف هستند.

بیشتر بخوانید :

دیدگاه خود را ثبت کنید